Autor al celei mai bune lucrari de arta a secolului, superstarul international Ragnar Kjartansson vine in premiera la Bucuresti pe 18 martie

Numit de Washington Post un superstar al artei contemporane si aflat pe locul 1 in topul The Guardian al celor mai bune lucrari de arta ale secolului, cu instalatia video „The Visitors”, celebrul artist Ragnar Kjartansson vine la Bucuresti pe 18 martie pentru a sustine un artist talk si a prezenta una dintre cele mai incitante lucrari video din portofoliul sau – “Bliss” (2020).

Proiectia video a lucrarii Bliss se va desfasura in Sala Mare a ARCUB. Aceasta va rula in intervalul orar 11.00 – 23.00 pe data de 18 martie fara intrerupere, complet aliniata performance-ului initial live, care a fost pentru interpretii vocali si orchestra un maraton rezilient cu o durata de 12 ore si care a avut loc prima data la New York, in 2011.

Intrarea este libera, iar publicul este asteptat in foaierul ARCUB de la ora 17:00 la o sesiune de artist talk, unde va dezvalui publicului povestile din spatele lucrarilor sale si la vizionarea proiectiei lucrarii – fie pentru 12 minute sau 12 ore, asa cum vor alege. Vizitatorii sunt incurajati sa revina in timpul proiectiei, pentru a vedea cum performance-ul de lunga durata inregistrat in video se transforma pe parcurs.

Lucrarea video Bliss este o capodopera bazata pe performance-ul omonim al lui Kjartansson si reprezinta o punere in scena a ariei de final din Nunta lui Figaro, compusa de Wolfgang Amadeus Mozart. Lucrarea video replica opulenta unei productii de opera traditionale, cu orchestra, decoruri fastuoase, costume rococo si este prezentata de un ansamblu de interpreti vocali  – printre care si artistul insusi. Ei interpreteaza aceeasi arie cu durata de trei minute, consecutiv, timp de 12 ore. Ca rezultat al acestei forme extreme de repetitie, aria se metamorfozeaza, pornind, la inceput, de la o maniera eleganta de interpretare, spre stilul ironic, apoi extatic. In cele din urma, ea revine la delicatetea originala, dar ramane incarcata de greutatea emotionala si fizica a unei interpretari de 12 ore fara intrerupere.

Apreciat drept una dintre cele mai fascinante si proeminente personalitati din arta contemporana, Ragnar Kjartansson stapaneste genuri, medii artistice si roluri multiple, asumandu-si in lucrarile sale nu doar rolul de artist vizual, ci si pe cel de regizor, muzician sau actor. Practica lui artistica se axeaza pe teatralitate si ritual, precum si pe trasaturile comune ale acestora: repetitia si anduranta. A avut expozitii personale in locatii prestigioase, printre care The Metropolitan Museum of Art (New York), Reykjavík Art Museum, Barbican Centre (Londra), Hirshhorn Museum and Sculpture Park (Washington), Palais de Tokyo (Paris). 

Despre “The Visitors”, cea mai buna lucrare a secolului

Lucrarea “The Visitors” a fost numita de The Guardian “cea mai nebuna petrecere organizata vreodata acasa”. In vara anului 2012, artistul a invitat un grup de muzicieni la Rokeby, o mosie istorica din Valea Hudson. Pana la finalul unei saptamani, ei au creat o instalatie video multi-screen care a fost apreciata drept una dintre lucrarile definitorii ale vremurilor noastre. Experienta consta intr-o galerie intunecata cu noua ecrane mari, dintre care opt ii arata pe muzicieni, conectati doar prin intermediul castilor, care canta la unison o piesa cu durata de o ora.

Evenimentul de la Bucuresti este organizat sub umbrela programului “Accelerator. Mentorat si productie pentru artisti emergenti”, implementat de Asociatia Culturala Eastwards Prospectus, in parteneriat cu galeria GAEP si cu i8 (Reykjavík), una dintre galeriile care ii reprezinta pe Kjartansson. Accelerator este primul si cel mai complex program de mentorat extins derulat in acest moment in Romania, care isi propune sa propulseze cariera a 10 artisti emergenti locali.